چوب مصنوعی چیست و انواع آن چگونه ساخته می شوند؟

چوب مصنوعی چیست و انواع آن چگونه ساخته می شوند؟

چوب مصنوعی به  هر یک از انواع کالاهای چوبی دست ساز ساخته شده در صنعت ساختمان و دکوراسیون اطلاق می شود. آنها در قرن نوزدهم معرفی شدند و کاملاً شیوه نجاری و کار با چوب را متحول کردند. محصولات چوب مصنوعی که گاه به آنها محصولات کامپوزیتی نیز گفته می شود، به عنوان جایگزین با دوام چوب طبیعی شناخته می شوند. با الهام از نوآوری معاصر، محصولات چوبی مصنوعی ممکن است حاوی فرآورده های چوبی باشند که از روکش های پلاستیک، وینیل یا آلومینیوم ساخته  شده اند.

مزایای  چوب مصنوعی

چوب مصنوعی مقاوم در برابر نفوذ حشرات است. نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد و می توان آن را با آب شستشو داد. چوب مصنوعی کپک نمی زند و پوسته نمی شود. حتی در صورت کپک زدگی با آب و صابون شسته می شود. محصولات چوبی مصنوعی هرگز نیازی به سمباده زدن، خراش دادن و رنگ آمیزی ندارند، اما برای تغییر رنگ چوب می توان آن را رنگ کرد. کیفیت بالا و دوام چوب مصنوعی، باعث شده تا گزینه ای مناسب برای چوب طبیعی باشد. بیشتر محصولات چوبی مصنوعی برای مصارف خارجی طراحی شده اند.

این محصولات به دلیل سنگینی و تراکم بالا، در برابر تقسیم، ترک خوردگی یا پیچ خوردگی به خوبی  مقاومت می کنند. برش چوب مصنوعی با استفاده از ابزارهای رایج نجاری، ساخت وسایل مورد نیاز پروژه ها را تسریع می کند. چوب های مصنوعی با طول های استاندارد بیش از ۴ متر  در ساخت نرده ها و پروژه های بیرونی بیشتر استفاده می شوند. در تخته های طبیعی که بیش از ۴ متر طول دارند، به سختی میتوان انحنا یا خمیدگی ایجاد کرد. اشکالات مختلف چوب مصنوعی برای خمیدگی های بزرگتر، براکت ها، بست ها و سایر سخت افزارهای مورد نیاز به کار می روند، زیرا قابلیت پشتیبانی از وزن اضافی را دارند.

معایب چوب مصنوعی

چوب مصنوعی ممکن است صنعتی به نظر برسد. این چوب از الگوهای طبیعی، زیبایی و جذابیت چوب واقعی برخوردار نیست.

آشنایی با انواع چوب مصنوعی

در حال حاضر حدود ۸۰٪ از کارهای ساختمانی و دکوراسیون از طریق چوب های مصنوعی انجام می شود. این چوب ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. در زیر به انواع مختلف آنها اشاره شده است.

PLYWOOD

PLYWOOD  که با نام تخته سه لا نیز معروف است، از چند لایه چوب نازک ساخته شده است. در واقع این نوع چوب مصنوعی در  ترکیب خود از چوب و ترمو پلاستیک استفاده می کند. بامبو، پوسته بادام‌زمینی و کاه از دیگر موادی هستند که در حرارت بالا همراه با رزین  به این نوع چوب می توان اضافه کرد. پلی وود دارای مقاومت بالایی در برابر کپک، دما و رطوبت است و این نشان از کیفیت بالای آن است. لایه های چوب که برای پلی وود استفاده می شوند، از طریق فشار و حرارت روی یکدیگر فشرده می شوند. این لایه ها به صورت عمود در زاویه ۹۰ درجه روی هم قرار می گیرند.  این نحوه قرار گیری به استحکام هرچه بیشتر چوب کمک می کند.

به لطف این ترکیب، قدرت تغییر شکل  مانند پیچاندن و کشش در این نوع چوب ها به راحتی امکان پذیر می شود. لایه های چوبی با  رنگ های مختلفی برای ساخت این سازه ها استفاده می شوند. در ساخت محصولات صنعتی بسیاری  پلی وود به کار میرود. از آن جمله می توان به انواع دکوراسیون و مبلمان اداری و منزل اشاره کرد.

MDF(ام دی اف)

MDF(ام دی اف) مخفف کلمات Medium Density Fiberboard می باشد. این یکی از پرطرفدارترین اشکال چوب مصنوعی است که برای طراحی داخلی ساختمان و  مبلمان از آن استفاده می شود.  ام دی اف، یک فیبر فشرده با چگالی متوسط است، که از ضایعات چوب آغشته  به رزین  در دمای بالا ساخته می شود. ام دی اف قابلیت بالایی برای روکش شدن دارد و می توان از انواع طرح ها و رنگ برای جلوه بخشیدن به آن استفاده کرد.  بالا بودن تنوع، رنگ و طرح آن باعث شده تا در بسیاری از تجهیزات داخلی ساختمان مانند درب ها و کابینت های آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرد.  مواد تشکیل دهنده  ام دی اف، شامل فیبر چوب، رزین اوره فرمالدئید، آب و موم پارافین می باشد. از دیگر ویژگی های مثبت این نوع چوب می توان به مقاومت پذیری بالای آن در برابر آب، گرما  و رطوبت اشاره کرد. این محصول دارای  معایبی نیز هست که از آن جمله می‌توان به آلرژی زا بودن آن اشاره کرد. همانطور که گفته شد در ترکیبات ام دی اف از فرمالدئید استفاده می شود. این ماده بسیار حساسیت زاست.

HDF(اچ دی اف)

HDF(اچ دی اف) این محصول مخفف کلمات High Density Fiberboard است، که از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه ام دی اف است ولی با چگالی بالاتر که موجب مقاومت بیشتر آن نسبت به ام دی اف شده است. HDF  برای ساخت کابینت یا مبلمان استفاده نمی شود. به دلیل سختی بالاتر آن نسبت به ام دی اف در نماهای داخلی  ساختمان مانند کف پوش ها بیشتر کارایی دارد. دلیل سختی و مقاومت پذیری بالای آن استفاده از رزین‌های صنعتی با کیفیت می باشد. رطوبت نیز روی این نوع چوب‌ها می‌تواند اثر منفی به جا بگذارد و موجب باد کردن آنها شود.

نئوپان

نئوپان از دیگر چوب های مصنوعی است که  از خرده با چوب چگالی پایین ساخته شده است.  برای ساخت نئوپان  رزین و خرده چوب ها  در حرارت بالا تحت فشار قرار می گیرند. نئوپان قابلیت استفاده بدون روکش را دارد. البته گاهی می توان از چوب طبیعی برای روکش آن استفاده کرد، که در این صورت می توان از آن برای ساخت میز، کمد و کتابخانه استفاده نمود.

 کامپوزیت

 کامپوزیت، یک نوع چوب مصنوعی است که  با ضایعات چوبی و سایر مواد دیگر ساخته می شود. این نوع چوب مخلوطی از تراشه های پلاستیکی یا خرد شده، رزین، چسب، تراشه های چوبی و خاک اره است. با ترکیب گرما و فشار، این مواد به هم متصل و فشرده می شوند تا ماده ای بادوام و مقاوم در برابر هوا و رطوبت ایجاد شود. برخلاف برخی از محصولات چوب های مصنوعی، کامپوزیت  می تواند به علاوه یا منفی ۲٫۹۴ سانتی متر بیشتر در ابعاد خود منحرف شود. چوب کامپوزیت به طور معمول در سه رنگ قهوه ای، سبز یا برنزه تولید می شود.

انواع روکش های چوب مصنوعی

روکش ساخته شده با  پلاستیک: از پلی وینیل کلراید یا پلی اتیلن تهیه می شود. این نوع روکش ها  ۱۰۰ درصد از مواد پلاستیکی برای ساخت استفاده می کنند و دارای سطح صاف و براق می باشند، که در برابر لکه، آب و هوا مقاوم  بوده و دچار شکاف و پیچ و تاب نمی شوند.

روکش چوب مصنوعی ساخته شده با وینیل: این نیز یک روکش چوبی مصنوعی است که معمولاً برای محصولات بیرونی ساختمان به کار می رود. وینیل در برابر اشکالات، رطوبت مقاوم است و در رنگهای مختلف موجود می باشد.

روکش چوب مصنوعی ساخته شده با آلومینیوم: از دیگر روکش های چوب مصنوعی است. به طور معمول آلومینیوم برای نمای سایدینگ خارجی یا روکش فلزی مورد استفاده قرار می گیرد و جایگزینی برای صرفه جویی در مصرف چوب طبیعی است. آلومینیوم بسیار سبک وزن است، به همین دلیل کار با آن آسان می باشد. این نوع روکش ها به نگهداری خاصی نیاز ندارند، پوسیده نمی شوند و ضد آتش می باشند. نکته منفی در مورد این روکش ها این است که به سادگی خراشیده و خورده می شوند.

بازرگانی هادی چوب واردکننده انواع فینگر جوینت، چندلایی و چوب راش؛ جهت اطلاع از قیمت ها با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۹۱۰۰۷۵۷۶

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

85 + = 91

Call Now Buttonتماس مستقیم 02133281589