مراحل ساخت صفحات چوبی فینگر جوینت

فینگر جوینت

فینگر جوینت چگونه ساخته می شود؟|صفحه فینگر جوینت چگونه ساخته می شود؟همراه با ویدیو|راهنمای تصویری ساخت صفحات فینگر جوینت

 

مراحل ساخت صفحات فینگر جوینت

در زمان های قدیم نجاران با استفاده از روش کام و زبانه کردن تخته های کوچک چوب را به هم متصل می کردند و جعبه ها و باکس های چوبی ایجاد می کردند.

امروزه با پیشرفت دانش بشری این عمل توسط دستگاه های صنعتی پیشرفته با شانه کردن صفحات چوب و پرس کردن تخته ها به یکدیگر به وسیله چسب صورت می گیرد. که این روش را با نام فینگر جوینت  و یا اتصال انگشتی می شناسیم.

برای ساخت پنل های فینگرجوینت از هر نوع  چوبی می توان استفاده کرد حتی می توان از  ترکیب چندین چوب برای ساخت صفحات فینگر جوینت استفاده کرد.

در ادامه مقاله مراحل ساخت صفحات فینگر جوینت را مورد بررسی قرار داده و به شرح آن می پردازیم. شما می توانید با مطالعه این مقاله و همراه داشتن تیغه و دستگاه پرس مخصوص تخته های فینگرجوینت خودتان را در کارگاه خود بسازید.

  • خشک کردن و آماده کردن قطعات چوبی

 

خشک کردن چوب

اولین قدم برای ساخت تخته های فینگر جوینت، خشک کردن قطعات چوبی است. خشک کردن چوب ها در هوای آزاد علاوه بر آن که کار بسیار سختی است، ضایعات زیادی نیز بوجود می آورد. به همین خاطر امروزه کوره های مخصوصی برای خشک کردن چوب بوجود امده اند که رطوبت چوب را تا رسیدن به رطوبت متعادل می گیرد . استفاده از کوره ها نه تنها ضایعات چوبی را کاهش می دهد بلکه بسیار سریع تر چوب ها را خشک می کند. در این مرحله برای خشک کردن چوب ها از کوره استفاده کرده و رطوبت آن ها را ۱۲ تا ۸ درصد کاهش می دهند.

  • بررسی قطعات چوبی از نظر سالم بودن

در این مرحله قطعات چوبی بررسی شده و تکه هایی که از نظر فیزیکی ایراداتی نظیر: شکستگی،سوراخ، پوسیدگی، گره  و ….. داشته باشند؛ جدا می شوند .

  • دسته بندی تکه های چوبی

قطعات چوبی از نظر عرض و ضخامت به یک اندازه مشخص و ثابت تنظیم شده و از نظر رنگ تقسیم بندی می شوند. در این مرحله بایستی در تنظیم ضخامت و عرض چوب ها دقت زیادی داشت ولی تنظیم طول قطعات چندان مهم نیست.

ورق های فینگر جوینت مورد استفاده در بازار اغلب ضخامتی بین ۱۲ تا ۴۰ میلی متر دارند که با توجه به نوع کاربری  می توان از صفحه هایی با ضخامت مناسب استفاده کرد.

  • شانه زدن قطعات چوبی

 

شانه زدن چوب

مرحله بعدی شانه زدن قطعات چوبی می باشد. منظور از شانه زدن ایجاد محل هایی همانند انگشت برای اتصال چوب ها به یکدیگر می باشد. برای این کار دستگاه های مختلفی اعم از دستی، نیمه اتوماتیک، و اتوماتیک در بازار موجور می باشد. دستگاه های صنعتی اتوماتیک دارای تیغه های مخصوصی بوده که فرآیند شانه زدن را را سریع تر و با دقت بالایی انجام می دهد.

  • علامت گذاری

در این بخش قسمت های پشت و روی صفحات  شانه زده شده علامت گذاری می شود تا در زمان اتصال با توجه به این مورد بلوک های چوبی به یکدیگر متصل شوند.

  • متصل کردن بلوک ها

 

متصل کردن بلوک ها

بعد از علامت گذاری بلوک ها نوبت به اتصال آن ها می رسد که بدین منظور از دستگاه های  صنعتی اتصال انگشتی  استفاده کرده و ابتدا و انتهای بلوک های چوبی را به یکدیگر متصل می کنیم تا صفحات فینگر جوینتی اولیه ایجاد شود.

  • چسباندن

 

چسباندن چوب

هیچ قطعه ای را نباید بدون چسب به هم متصل کرد؛ در این مرحله قسمت های اتصالی قطعات با چسب مخصوص چسب کاری می شود که این عمل هم میتواند به صورت دستی با استفاده از قلم مو انجام شود و هم با دستگاه های تمام اتوماتیک چسب زن.

نکته ی مهمی که باید در این مرحله به آن توجه کرد  چسب کاری دقیق و بدون کثیف کاری است و باید تمامی قطعات با چسب به هم متصل شوند.

  • پرس کاری و ایجاد پروفیل:

 

پرس کردن چوب

بعدد از چسب زدن بلوک ها نوبت به مرحله پرسکاری و ایجاد پروفیل می رسد که در این مرحله قطعات چسبیده شده در طول مورد نظر به یکدیگر وصل  شده و با دستگاه های مخصوص بین ۱ الی ۴ روز پرس می شوند.(  با توجه به نوع دستگاه این زمان متغیر است و در دستگاه های مدرن این زمان کمتر است.) با انجام این کار صفحات چوبی فینگر جوینت مقاومت بیشتری پیدا می کنند و مستحکم تر می شوند.

  • رنده کاری:

در این مرحله  قسمت نر(لبه) پروفیل های ایجاد شده را رنده می کنند تا برای پرس کردن پروفیل ها در کنار هم یک سطح صاف و یکنواخت داشته باشیم. بدین منظور از دستگاه های مخصوص برای این کار استفاده می کنیم تا سطح صافی داشته باشیم و اتصال پروفیل ها را راحت تر کنیم.

  • پرسکاری پروفیل ها:

بعد از رنده کاری قسمت های پشت و روی پروفیل ها ( با توجه به علامت گذاری های انجام داده شده) از قسمت نر چسب کاری، و در تعداد مورد نظر کنار هم چیده می شوند. سپس پروفیل های ایجاد شده  با  استفاده از دستگاه های پرس به پنل های صاف و تمیز تبدیل می شوند. در این مرحله باید توجه کنیم که پروفیل های با ضخامت یکسان را درکنار یکدیگر قرار دهیم.

  • فیشینگ ورقه فینگر جوینت:

در مرحله آخر ورق های بدست آمده با استفاده از دستگاه های سندینگ( سنباده زن)  سنباده کاری می شوند تا سطح رویی  ورقه های فینگر جوینت یکنواخت و صاف شود.

  • رنگ آمیزی

این مرحله بنا به درخواست مشتریان انجام می شود و با استفاده از لوارم رنگ آمیزی مخصوص می توان صفحه های فینگر جوینت را رنگ آمیزی کرد.

در صورت علاقه مندی به مراحل ساخت فینگر جوینت می توانید ویدیوی زیر را تماشا کنید.

این ویدیو مراحل ساخت صفحات فینگر جوینت را مرحله به مرحله نشان می دهد.

 

راه های ارتباطی و تماس با بازرگانی هادی چوب ، عرضه کننده انواع تخته ها و چوب های آمریکایی، آفریقایی و اروپایی؟

۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۷۶

۰۲۱-۷۶۲۱۱۴۷۱

۰۲۱-۳۳۲۸۱۵۸۹

t.me/hadichoob_co

hadichoob@

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

− 5 = 1

Call Now Buttonتماس مستقیم 02133281589