انواع فینگر جوینت و کاربرد آنها

فینگر جوینت

انواع فینگر جوینت و کاربرد آن ؛

در این مقاله به بررسی فینگر جوینت ،کاربرد فینگر جوینت ها ، نحوه‌ی ساخت فینگر جوینت  و انواع فینگر جوینت می پردازیم با ما همراه باشید

فینگر جوینت چیست؟

ورق فینگر جوینت ورق یک لایه چوبی می باشد که ساخته شده توسط اتصال تکه چوب های طبیعی است. در  طی این روش تخته‌های چوبی بزرگ به تکه چوب‌های کوچک تبدیل می‌گردند و از اتصال این تکه چوب‌ها در کنار صفحه فینگر جوینت تشکیل می‌گردد. دلیل نام گذاری ورق فینگر جوینت این است که ،معادل فارسی فینگر جوینت، اتصال انگشتی می‌باشد و استفاده از اتصال انگشتی یا فینگر جوینت در قطعات آن باعث نام گذاری به این شکل شده است. ورق فینگر جوینت برعکس ورق تخته فشرده (نئوپان) و MDF، دارای ساختار تمام چوب است و طبیعی بودن چوب در آن کاملا معلوم است.

از پنل فینگر جوینت جهت ساخت انواع سازه چوبی مانند کابینت، صفحات میز، صندلی، کف پله، دیوار پوش، صفحه کابینت و … استفاده می گردد.

جهت ساخت صفحات فینگر جوینت از هر چوبی می‌توان استفاده کرد. حتی برخی از تولید کننده‌ها  ترکیب چندین چوب را برای ساخت صفحه استفاده می‌کنند. در ایران صفحات فینگر جوینت از چوب راش، ساپلی، بلوط، گردو، ایروکو، کاج، اکاسیا و… به فروش می‌رسد. برخی از این صفحات وارداتی  هستند و برخی دیگر در ایران تولید می‌شود.

فینگر جوینت ها صفحات لوکس و همه کاره ای هستند به طوری که می توان برای ساخت انواع وسایل و سازه چوبی از آن ها استفاده کرد.

از کاربرد های فینگر جوینت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

فینگر جوینت ها صفحات لوکس و شیکی هستند که کاربرد های بسیار زیادی دارند به طوری که می توان جهت ساخت انواع وسایل و سازه چوبی از آن ها استفاده کرد

جهت آشنایی بیشتر با انواع کاربرد فینگر جوینت با ما همراه باشید.

  • استفاده از  فینگر جوینت برای صفحه های کابینتی
  • استفاده از فینگر جوینت به عنوان دیوارپوش و کفپوش
  • استفاده از فینگر جوینت جهت ساخت درب ها و پله های چوبی
  • استفاده از فینگر جوینت جهت ساخت میز، صندلی، کمد و …
  • استفاده از فینگر جوینت در منبت کاری
  • استفاده از فینگر جوینت جهت ساخت انواع ظرف های  دکوری و آنتیک

فینگرجوینت چگونه ساخته می شود ؟

در دوره های پیش ساخت ورق های فینگرجوینت با روش ایجاد کام و زبانه در روی تکه های کوچک چوب ایجاد می شد اما امروزه با توجه به گسترش  صنعت و تکنولوژی ، این عمل توسط ماشین آلات پیشرفته ای انجام می گیرید که قطعات و صفحات چوب را تحت پرس و توسطچسب به همدیگر متصل می کنند که نام دیگر این روش اتصال انگشتی است برای ساخت  ورق فینگرجوینت  می توان از انواع چوب ها استفاده کرد حتی می توان از چوب های متنوع در  ساخت ورق فینگرجوینت استفاده کرد که در اغلب اوقات ظاهری زیبا و بی نظیر را ایجاد خواهد کرد

مراحل ساخت فینگر جوینت به شکل زیر است:

ابتدا ی کار باید مطمئن باشید که کلیه قطعات و تکه های چوب خشک هستند در حالتی که قطعه ها خشک نیستند باید آنها را خشک نمایید ( خشک کردن به روش هوا خشک ، یا خشک کردن با استفاده از کوره های مخصوص که در این صورت چوب نیز دچار آسیب‌دیدگی نخواهد شد)

پس از آن که مطمئن شدید که چوب ها خشک هستند  از نظر ظاهری آن ها را بررسی کنید

تا  ایراداتی نظیر سوراخ ، شکستگی ، گره و یا پوسیدگی نداشته باشند و تکه های که دارای ایراد هستند را باید جدا کرد سپس تکه های چوب را بر اساس اندازه و ضخامت و حتی رنگ دسته بندی می کنند ممکن است که گونه های مختلفی از چوب در میان تکه ها وجود داشته باشد توجه داشته باشید که ضخامت و عرض تکه های چوب باید برابر باشد و این نکته در ساخت ورق فینگرجوینت بسیار حائز اهمیت است.

پس از این مرحله محل هایی را در چوب همانند انگشت ایجاد می کنند.

که به آن اصطلاحاً شانه زدن می گویند این کار توسط  دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام  می گیرد که با استفاده از تیغه های مخصوص ، این عمل را انجام می دهند پس از آن که شانه زدن انجام شد ، علامت گذاری جهت اتصال تکه های چوب انجام می شود برای اتصال از ماشین آلات صنعتی استفاده می گردد که با یک اتصال در ابتدای تکه ها و انتهای آن ها

صفحه ی ابتدای فینگر جوینت آماده شود نکته ی قابل توجه این است که نباید  بدون چسب قطعه ای را متصل نمود برای اتصال تکه های چوب نیاز به چسب مخصوص است این کار باید  در نهایت دقت و حوصله انجام گیرد در مرحله ی بعدی باید پرس کاری انجام شود تا قطعات چسب خورده به خوبی به هم متصل شوند به طور معمول بین یک تا چهار روز ورق فینگر جوینت در زیر دستگاه پرس باقی می ماند که این زمان وابسته  به کیفیت دستگاه پرس است به این ترتیب ورق آماده شده دارای استحکام بسیار بالایی می شود

 انواع فینگر جوینت :

فینگر جوینت ها در دو ساده و میکس موجود هستند. فینگر جوینت های میکس از چند نوع چوب مختلف ایجاد می شوند ولی فینگرجوینت های ساده فقط از یک نوع فینگر جوینت ساخته می شوند.

نکته ی قابل توجه این است که فینگر جوینت ها از ضایعات چوبی ساخته نشده اند بلکه از قطعه چوب‌های کوچک تولید می‌شوند. این محصولات در مقایسه با نئوپان که توسط ضایعات چوبی تولید می‌شوند، مقاوم تر هستند.

اکنون به معرفی تعدادی از این فینگر جوینت ها می‌پردازیم:

فینگرجوینت گردو

فینگرجوینت باران

فینگرجوینت راش

فینگرجوینت ساپلی

فینگرجوینت پالونیا

فینگرجوینت ونگه

فینگرجوینت رابر وود

فینگرجوینت آکاسیا

فینگر جوینت بلوط

فینگرجوینت روسی

کاربرد های فینگر جوینت

فینگر جوینت‌ ها ورقه های مدرن و همه کاره ای می‌باشند؛ در نتیجه می‌توان از این محصولات برای ساخت انواع وسایل و سازه‌های چوبی از فینگرجوینت‌ استفاده کرد.

پنل های فینگر جوینت چه ویژگی هایی دارند؟

 

  1. پنل های فینگر جوینت کاملا طبیعی هستند.
  2. پنل های فینگر جوینت کاملا بهداشتی هستند.
  3. پنل های فینگر جوینت داری مقاومت بسیار  بالا هستند ( مقاومت در برابر جذب رطوبت، پوسیدگی و…)

از همراهیتان سپاس گزاریم، امیدواریم مطالعه ی این مقاله برایتان سودمند بوده باشد.

بازرگانی هادی چوب واردکننده انواع فینگر جوینت، چندلایی و چوب راش؛ جهت اطلاع از قیمت ها با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۹۱۰۰۷۵۷۶

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

− 3 = 1

Call Now Buttonتماس مستقیم 02133281589